10 de julio de 2016

descifrando #McLUHAN

Bogotá, mayo 30 de 2015

Cuando propuse estudiar a McLuhan –primero en un seminario en la Facultad de Artes en 1998 en la Universidad Jorge Tadeo Lozano, y luego en 1999, como parte de un diplomado Sobre Artes de Comunicación que organicé en la Universidad del Rosario (en el que pretendía mezclar las dos disciplinas), y ese mismo año, en la clase Comunicación y Cultura que dicté en la Facultad de Comunicación Social y Periodismo en la Universidad Central– lo hice porque estaba convencido que asimilar pensadores de un cierto nivel podría resultar conveniente, sin tener que pensar necesariamente en aplicaciones concretas, ya que se trata de un pensamiento de interés general, inclusivo, cuya pertinencia está garantizada de antemano en la presencia total de los media.

El estudio monográfico, in extenso, de pensadores estratégicanente importantes como McLuhan (en el campo de las artes Buckminster Fuller, Duchamp, o John Cage), ofrece beneficios indudables en cuanto a la comprensión del tejido cultural y la gestación de las ideas en que estamos sumergidos sin saberlo. Sobre todo ahora, en el caso McLuhan, cuando el paso del tiempo ha demostrado la precicisión de sus 'sondeos' o Probes, un método exploratorio que indaga el ambiente de modo intuitivo y sintético. Lo que vendría a compensar de algún modo la fragmentación innegable de la cantidad informativa que nos anega, y que en lugar de producir comprensión disuelve el criterio en una gran efervescencia sin mucha orientación o sentido. Además, virtud principal, resulta estimulante en lo creativo.


Metodología

1 –Retrazar brevemente la biografía intelectual de McLuhan desde sus principales influencias : Chesterton, I. A. Richards, Empson, Leavis, Pound, T. S. Eliot, Forbes, Joyce, Mumford, Giedion, W. Lewis.

2 –Estudiar sus Sondeos o Probes : Hot and Cool, The Medium is the Message, Violence and Identity, Figure/Ground, Extensions of Man, Tetrads, Acoustic and Visual Space, The Global Village ...

3 –Todo complementado con ejemplos y anécdotas de diversa procedencia. Las Probes, por ejemplo, visualizadas a partir del diseño intuitivo de David Carson, y analizar/discutir documentos centrales, como The Agenbite of Outwit, que traduje en ese entonces, y la célebre entrevista que concedió a la revista Playboy.


Cronograma

Dos  (2) horas semanales por dieciseis (16) semanas académicas para un total de treinta y dos (32) horas

Dirigido a estudiantes, investigadores, docentes, y académicos del área de las ciencias humanas, sociales, filósofos, antropólogos, comunicadores, diseñadores, publicistas, personas naturales, y artistas.
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Bibliografía McLuhan
(de mi biblioteca) 


1
The Mechanical Bride : Folklore of Industrial Man, 1951
Gingko Press, Inc – September, 2002
– In this book, McLuhan takes on myth-making in US society by showing how film posters, comic strips, advertisements, magazine covers, newspaper layout and articles etc., try to persuade people into something, and yet a close observation of their inherent contradictions allows you to escape their machinations.

2
McLuhan, Marshall, and Quentin Fiore. The Medium Is the Massage, 1967
 New York: Bantam Books, 1989

3
McLuhan: Hot & Cool, a Primer for the Understanding and a Critical Symposium with a Rebuttal by McLuhan Hardcover – 1967
– The answering essays here are by other lively-minded sorts like Tom Wolfe (author of The Right Stuff), George Steiner, Susan Sontag and Walter Ong. 

4
Culture Is Our Business – Jan 1 1970
Published  by Ballantine Books, New York. Hardcover, 336 pages
– Culture Is Our Business is Marshall McLuhan's sequel to The Mechanical Bride: Folklore of Industrial Man. Returning to the subject of advertising newly armed with the electric sensibility that informed The Gutenberg Galaxy, Understanding Media, and The Medium Is the Massage, McLuhan takes on the mad men (a play on the ad men of Madison Avenue) of the sixties.

5
Marshall McLuhan, La comprensión de los medios como las extensiones del hombre, 1971 Editorial Diana, México, 443 pp
– “After three thousand years of explosion, by means of fragmentary and mechanical technologies, the Western world is imploding” (McLuhan 3). With these words on the first page of Understanding Media published in 1964, Marshall McLuhan burst onto the intellectual scene with his most influential book. At the time the Commonweal Review called the book “infuriating, brilliant, and incoherent” (Gordon, "Critical Reception" 545). More recently, Nicholas Carr wrote that Understanding Media is “oracular, gnomic, and mind-bending”. Terrance Gordon argues that “Understanding Media occupies a central place in McLuhan’s work” but also says that the book “defies summary” (“Editor’s Introduction” xiii).

6
Marshall McLuhan: The Medium and the Messenger, 1989
Random House of Canada (Toronto)
– The definitive biography of the great communications guru of the 60s and the 70s. The book treats with equal lucidity and liveliness the idiosyncratic personal life and the idiosyncratic thought of McLuhan. / A revised edition with a new foreword by Neil Postman was published in 1998, by Vintage Canada (Toronto) and the MIT Press (Cambridge).

7
Marshall McLuhan y B. R. Powers, La Aldea Global, 1989
Editorial Gedisa, Barcelona.
– Marshall McLuhan, verdadera alma del primer texto, murió en realidad en 1980, pero este libro vio la luz en 1989, en inglés, en la Oxford University Press bajo el título de The Global Village y fue traducido luego en Barcelona en 1990 y finalmente publicado aquí en el 1991.

8
Marshall McLuhan, El explorador solitario, 1995
Carlos Fernández Collado. Editorial Grijalbo, Mexico.

9
McLuhan for Managers: New Tools for New Thinking, 2003
Mark Federman, Derrick de Kerckhove. Published by Viking, Canada
 –"...an explication and application of some of McLuhan's often misunderstood heuristics and aphorisms, like "figure/ground," the role of clichés, and the laws of media. While the identified audience is "managers," the clarity of definitions and applications serves as an excellent introduction to McLuhan's analytical and predictive tools, more so than an introduction to or re-assessment of the scholar. In addressing managers, it could be of particular value to Writing Program Administrators or other members of the academic managerial class. 

10
The Book of Probes: Marshall McLuhan, David Carson, Eric McLuhan, William Kuhns – November, 2003
– This title provides a refreshing representation of the philosopher's work, artfully arraying his ideas as brief statements in the space of the page and setting them against stunning imagery and design work by David Carson.

11
The Virtual Marshall Mcluhan Paperback – September 15, 2006
– Donald Theall explores and explains the significance of the emergence of McLuhan as an important figure in North America in the development of an understanding of culture, communication, and technology. He reveals important information about McLuhan and his relationships with his earliest collaborator and life-long friend, anthropologist Edmund Carpenter, as well as with Theall himself, McLuhan's first doctoral student. McLuhan emerges as a complex human being, at once attractive, witty, egotistic, and exasperating. Theall examines McLuhan's many roles - proponent of a poetic method; pop guru adopted by Tom Wolfe, Woody Allen and others; North American precursor of French theory (Baudrillard, Barthes, Derrida, Deleuze); artist; and shaman.


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